De NSU TT uitgerust met een 4 cilinder lucht gekoeld motor met een bovenliggende nokkenas werd geïntroduceerd als sportieve variant van de Prinz 1000, maar ook gebruikt voor economische gezinsvervoer. De motoren zijn levendig, en zeer betrouwbaar. Gecombineerd met de lage totale gewicht, motor achterin i.c.m. achterwielaandrijving, zorgde uitstekende wegligging en wendbaarheid in bochten dat zowel de NSU 1100 en de meer vermogende NSU 1200 TT/TTS beter presteerde dan menig sportwagen.
De tweede eigenaar kocht deze TT in 1999 op een Griekse veiling en verkocht de auto aan een van de meest gerenommeerde Griekse verzamelaars, die de NSU volledig restaureerde in zijn garage. Sinds de restauratie heeft de auto minder dan 500 km gereden. De restauratie werd voltooid in ' 03 en diende daarna als een show stuk. De 4de eigenaar kocht de NSU in 2014 en reed er slechts twee keer mee. De auto loopt en rijdt als nieuw, het is één van de beste die er is!
Deze NSU 1200 TT werd gebouwd op 6 juni 1972. Het voertuig werd gespoten in de kleur "clementine" en had zwarte corduroy bekleiding op de stoelen. In de NSU 1200 TT werd de motor met het nummer XF 201 989 geïnstalleerd. Er zit dus nog steeds de originele motor in de auto. De knusse cockpit is fraai en smaakvol afgewerkt. De bekleding van de originele stoelen en achterbank is uitgevoerd met een zwarte stoffen bekleding i.c.m. zwart leer en bijpassende deurpanelen. Het stuur is een fraaie Nardi Personal en de radio een Becker Avus. De auto heeft nog een Grieks kenteken.
NSU 1200 TT
|
|
Bouwjaar |
1972
|
Type en uitvoering |
Type 67 F
|
Motor |
4 cilinder in lijn
|
Inhoud |
1.177 cc
|
Boring x slag |
75 x 67 mm
|
Compressieverhouding |
9,2 : 1
|
Vermogen |
65 pk bij 5.500 omw/min
|
Topsnelheid |
155 km/h
|
LXBXH |
3793 x 1490 x 1364 mm
|
Gewicht |
685 kg
|
Wielbasis |
225 cm
|
Productie aantal 1000TT en 1200TT |
64.269
|
Nieuwprijs |
6998,-- gulden in 1969
|
Ontwerper | |
Deze auto is reeds verkocht. Wel hebben wij nog in ons aanbod: