Deze auto werd eind jaren 80 gevonden in een bedrijfshal op het industrieterrein in Frankfurt. Deze hal werd door negen DKW-liefhebbers gehuurd en was tot aan het plafond gevuld met DKW onderdelen en auto’s. Een aantal van deze DKW-vrienden had intussen zijn hobby opgegeven, waardoor de anderen de huur niet meer konden opbrengen. Ze moesten een kleinere hal gaan huren. Uit ruimtegebrek moesten een aantal DKW’s en onderdelen verkocht worden, waaronder deze Coupe. De vorige eigenaar, de heer W., was begonnen aan de restauratie maar nog niet ver gevorderd.
De Nederlandse DKW-fan de heer V. kocht de auto, ondanks het advies van een vriend om het niet te doen. Ten eerste moesten er nog veel onderdelen gekocht of gemaakt worden, om de kale carrosserie af te kunnen bouwen. Ten tweede was het model volledig onbekend. Ondanks de twijfel werd de auto voor DM 2.750,-- gekocht en naar Nederland gebracht. Voor deze prijs was het risico minimaal aangezien de losse onderdelen bij verkoop voldoende zouden opbrengen om de kosten te dekken.
In Nederland aangekomen werd de auto kritisch onderzocht. De koplampen kwamen uit een NSU en de gril was gemaakt van geperforeerde plaat. De Coupe was voorzien van een 2 takt racemotor. Aan de carrosserie was te zien dat er hard mee gereden was. De auto zat vol met deuken en krassen. Het is de heer V. niet gelukt om vast te stellen of deze auto een fabrieksproject of een “one-off” is geweest. De auto is ontstaan op de Technische Hogeschool Kaiserslautern in 1968. Voor de bouw van de Coupe is het onderstel is van een DKW 1000 S De Luxe (model 62) bouwjaar 1963 gebruikt.
Het was niet eenvoudig om de carrosserie in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Op de foto’s was niet veel meer te zien dan een kale carrosserie, waar de vloeiende Coupe lijn amper te herkennen was. De heer V. heeft het front en de bumper van een Audi 60 gebruikt, die precies pasten. Voor de achterlichten werden ronde Hella lampen gemonteerd. Deze ronde lampen pasten beter bij het ontwerp dan de oorspronkelijke langwerpige lampen. Onlangs zijn daarom ook ronde koplampen gemonteerd. Overige gebruikte onderdelen zijn de voorruit van een Porsche de achterruit van een Fiat 850 Sport, maar ondersteboven gemonteerd en de tankdop van een NSU Sport. Doordat de niet originele onderdelen met zorg uitgezocht werden, is het fraaie ontwerp van de 1,83 meter brede auto niet ontsiert en vormt het een mooi geheel.
De auto is door de heer V. gezandstraald en opnieuw gespoten in de oorspronkelijke rode kleur. Ook de originele motor werd weer ingebouwd, maar dat vond de heer V. maar niks. De Coupe had een topsnelheid van 185 km/h en was voor gewoon gebruik veel te onrustig. Stationair draaide de motor 3.500 omw/min. Met de nu ingebouwde standaard motor heeft de auto een topsnelheid van 125 km/h.
Bron: Auto Union Veteranen Club; Club-Nachrichten; Nr. 58; Oktober 1989
Meer informatie over de geschiedenis :Auto Union 1000 Sport Coupe