Auto Union 1000 Roadster

In 1961 kwam Auto Union (DKW) naast de 1000Sp coupe met een roadster versie. De 1000Sp was niet alleen mooi aan de buitenkant, het had een interieur wat hiervoor niet onderdeed. Het interieur was goed afgewerkt met een verschillende chroomaccenten, een bijna monumentale stuurwiel in ivoor of zwart gekleurde kunststof, uitgebreide meters en schakelaars, volledige vloerbekleding en verstelbare voorstoelen. De Roadster heeft een kleine bankje die alleen geschikt is voor kinderen.

De 1000Sp Roadster was net zo duur als de coupe. Het kan een extravagante prijs voor een kleine auto, maar als je kijkt naar de detaillering en afwerking van deze auto is het meteen duidelijk dat de productie niet goedkoop is geweest. Niet alleen de prijs van de Roadster was gelijk met die van de coupe, ook technisch waren de modellen identiek. De Roadster had dezelfde afmetingen en woog slechts 30 kg minder. Topsnelheid was ook 140 km/uur.

Om de auto weg te zetten in een hogere klasse werd in 1958 de DKW naam tijdelijk vervangen door Auto Union. Dit werd alleen toegepast op de 1000 cc modellen en met het verdwijnen van deze modellen in 1965, verdween de naam Auto Union voorgoed.

Een aardige esthetische detail van de 1000Sp Roadster was dat de stoffen kap volledig weg viel in de carrosserie. Op deze manier werden de scherpe lijnen van het model niet verpest door een opgevouwen dak bovenop het achterste deel van de carrosserie.

Tijdens de levensduur van de 1000Sp zijn er slechts kleine wijzigingen en verbeteringen aangebracht. Meest opvallende zijn de invoering van een Automatische Oliepomp in 1961 voor het mengen van de brandstof voor de 2-takt motor en in 1963 schijfremmen op de voorwielen. De carrosserie van alle 1000Sp modellen werd geproduceerd door Baur in Stuttgart. De auto's werden geassembleerd in de DKW fabriek in Ingolstadt.

Het einde voor zowel de 1000Sp coupe als de Roadster kwam in April 1965. Er werden 1.640 Roadsters verkocht, waardoor het nu de meest waardevolle klassieker van beiden is. De 1000 cc-modellen werden in 1964 vervangen door de F102, het laatste DKW model. In 1965 was DKW verkocht Daimler-Benz aan Volkswagen. Volkswagen voorzag de F102 meteen van een door Daimler-Benz ontworpen 4-cilinder 4-takt motor en noemde het de Audi, een ander merk uit de rijke geschiedenis van Auto Union. De 2-takt DKW F102 werd in het voorjaar van 1966 uit de productie genomen. Vandaag is Audi het premiummerk van Volkswagens, gebouwd op het fundament gelegd door DKW.

Deze 1000Sp werd in 1981 geïmporteerd naar Nederland. De eerste Nederlandse eigenaar restaureerde de auto en veranderde de groene kleur in wit, wat een geweldig combinatie is met het rode interieur. In 2009 kocht de tweede Nederlandse eigenaar de Roadster en gebruikte de auto maar zelden. De auto heeft een APK geldig tot augustus 2016.

Bekijk de video:

 

Technische gegevens

Auto Union 1000 SP Roadster
Bouwjaar
1965
Motor
3 cilinder in lijn, 2 takt
Inhoud
980 cc
Boring x slag
74 x 76 mm
Vermogen
55 pk bij 4.500 omw/min
Topsnelheid
145 km/h
LXBXH
417 x 168 x 133,5 cm
Gewicht
860 kg
Wielbasis
235 cm
Nieuwprijs
ca. 10.750 DM
Ontwerper
Josef Dienst
Produktie aantal
1.640

Deze auto is reeds verkocht. Wel hebben wij nog in ons aanbod:

Te koop Auto Union 1000S Sport Coupe

motor: DKW 3 cilinder 2 takt
               981 cc; 55 pk
kleur: rood
bouwjaar: 1964/1968
Prijs op aanvraag
Te koop DKW GT Malzoni
Raced by Emerson Fittipaldi
motor: DKW 3 cilinder 2 takt
               
kleur: wit
bouwjaar: 1965
Prijs op aanvraag
Te koop DKW Puma GT

motor: DKW 3 cilinder 2 takt
                981 cc; 61 pk
kleur: beige
bouwjaar: 1967
€ 56.000,--

© Kucarfa B.V.