In 1972 werd de laatste variant van de P1800 gebouwd: de ES. De shooting brake kenmerkt zich vooral door de achterklep zonder stijlen en volledig van glas. Ook dit model was in eerste instantie weer ontworpen door Italiaanse carrosseriebouwers: Frua en Coggiola. Volvo vond de ontwerpen te futuristisch, waardoor het uiteindelijke ontwerp van de hand kwam van Jan Wilsgaard: ontwerper van alle Volvo-modellen in zijn tijd, uitgezonderd dus de P1800 coupé en de voorloper P1900. De motor was sinds 1970 veelal voorzien van Bosch D-jetronic injectie, dit was dan ook het geval bij de ES. De Model Y met enkele verbeteringen betreft modeljaar 1973 en volgde de Model W van modeljaar 1972 op. Door strengere milieu-eisen in de Verenigde Staten zag Volvo vanaf 1974 geen nut meer in het langer produceren van de ES en zijn slechts 8.077 exemplaren gebouwd. Een tijdloos en uniek model, gecombineerd met fijne rijeigenschappen en uiteraard een hoge mate van betrouwbaarheid!
Deze P1800 ES in de originele kleur California wit (nr. 42) is van 1973 en werd in Nederland geïmporteerd in 1979. Het interieur is uitgevoerd in leer, in de originele blauwe kleur (nr. 460-888). Het dashboard is voorzien van Smith klokken in mijlen/hour en rpm.