De VW Karmann Ghia is ontstaan uit de wens van W. Karmann GmbH, producent van de Kever Cabriolet voor VW, om een auto met een sportieve carrosserie te produceren op een betrouwbaar en getest chassis. De eerste ontwerpen van Karmann werden door VW afgewezen, dus vanwege de populariteit van de Italiaanse ontwerpstudio's in die tijd wendde Karmann zich tot Luigi Segre van Ghia in Turijn om een prototype te produceren dat VW tevreden zou stellen.
Het project begon in 1950 en het plan en de carrosserieontwerpen werden uiteindelijk goedgekeurd door VW in 1954 toen ze bevestigden dat er een voorraad chassis beschikbaar zou worden gesteld aan de Karmann-fabriek in Osnabrück. De perslancering vond plaats op 14 juli 1955 in het Casino Hotel in Westfalen, vlakbij Osnabrück, en vervolgens de officiële lancering op de Autosalon van Frankfurt in september.
De auto werd voornamelijk met de hand geassembleerd op speciaal daarvoor gebouwde mallen en was zeer arbeidsintensief. Het bestond uit veel panelen en de externe carrosserieverbindingen die werden gelast, vervolgens gladgemaakt en met lood gevuld om naadloze verbindingen te verkrijgen.
De Karmann Ghia was duur om te bouwen, maar profiteerde van het distributie- en verkoopnetwerk van VW om hem op de markt te brengen. De auto werd van 1955 tot 1974 in serieproductie geproduceerd en onderging, op typische VW-wijze, van jaar tot jaar vele verbeteringen.
Deze nette witte Karmann met een zwart dak komt uit 1963 en valt op met het wit met bakstenen rode interieur. Hij is in Nederland ingevoerd in 2017. De Karmann heeft leuke accessoires als de imperiaal, jaloezieën voor de achterruit en een rode zonneklep (niet gemonteerd). Verder is nog aanwezig de Blaupunkt radio.
Volkswagen Karmann Gia
|
|
Model |
Type 14
|
Built by |
Wilhelm Karmann GmbH
|
Steering |
LHD
|
Year |
1963
|
Engine |
flat 4 cylinder Air-cooled
|
Displacement |
1.192 cc
|
Power |
50 pk
|
Designed by |
Luigi Segre of Carrozzeria Ghia
|
Total Production in Germany (Coupe) |
362.624
|