Gebouwd als luxe versie van de Mini, had de Riley Elf kleine vleugels op de achter schermen en een grotere kofferbak die de auto's een meer traditionele 3-box design gaven. De wielbasis van de Elf bleef gelijk met 2.036 m en de totale lengte werd verhoogd tot 3,27 m. Dit resulteerde in een leeggewicht van 638 kg voor de Elf.
Het front kreeg het van het merk traditionele rechtop staande grille ontwerp, wat ook heeft bijgedragen aan een minder gewone verschijning. De auto had grotere chrome wieldoppen dan de Austin en Morris Mini’s en extra chroomaccenten, bumper rozetten en een hout-fineer dashboard.
De Riley Elf carrosserieën werden gebouwd bij Fisher & Ludlow onder de merknaam "Fisholow". Een typeplaatje in de motorruimte toont dit aan.
De Elf was leverbaar met drie motoren. In het begin gebruikten ze de 848 cc 34 PK (25 kW) motor (motor type 8WR) met een enkele HS2 carburateur, opgevolgd door een enkele HS2 carburateur 38 pk (28 kW) versie van de Cooper's 998 cc motor (type 9WR) in de Mark II in 1963. Hierdoor steeg de topsnelheid van de auto van 114 tot 124 km/h. Daarom werden de Mark II auto's ook voorzien van meer remkracht in de vorm van trommelremmen met dubbele remschoenen aan de voorzijde. Zowel de Mark I en Mark II hadden versnellingsbakken met 4 versnellingen.
Een automatische versnellingsbak kwam als optie beschikbaar op de Mark II in 1965. De facelift van de Mark III van 1966 bracht niet alleen “wind-up” ramen en ventilatieroosters, maar ook schijfremmen aan de voorzijde. Verborgen deur scharnieren werden twee jaar, voordat deze werden ingevoerd op de Mini, geïntroduceerd. De versnelling selecteren mechanisme werd bijgewerkt aan het staaf-type, zoals te zien op alle latere Mini type auto's. 30,912 Riley Elfs werden er gebouwd.
Productie werd eind 1969 gestaakt, toen British Leyland stopte met de merknaam Riley.
Onze Riley Elf is in een mooie originele staat. Het Cordinal rood leder van de stoelen heeft een mooi patina. De auto heeft een af fabriek gemonteerd kachel. De Riley werd nieuw afgeleverd door Granville Garages uit Colchester en voor het eerst geregistreerd in 1968. In 2003 is de auto naar Nederland geïmporteerd. Bij de auto zitten een heleboel documenten, zoals een kopie van een originele data kaart, handleiding, onderhoudsboekje, facturen en de originele verkoop nota. De auto heeft een Nederlandse registratie en is gemakkelijk te registreren in elk EU-land. U hoeft geen import belastingen meer te betalen en wij kunnen helpen met het vervoer.
Hebt u belangstelling? Stuur een mail