De Dauphine (R1094), was een klein, vier- deurs/zits sedan met een watergekoelde vier cilinder motor achterin, met 30 pk en later 32 pk. De leuke carrosserie werd door Robert Barthaud samen met Ghia ontworpen. De auto was licht, praktische en economische, maar de wegligging werd veel bekritiseerd.
Renault maakte de Dauphine in haar Flins-fabriek. De Dauphine werd ook wereldwijd geproduceerd. In Italië bouwde Alfa Romeo de Dauphine.
Opvallende aan de Dauphine is de plaats waar het reservewiel is opgeborgen: onder de kofferruimte achter de wegklapbare klep met nummerplaat.
Deze Dauphine uit het eerste productiejaar 1956 werd geïmporteerd naar Nederland in 2001. Heeft de afgelopen 20 jaar dezelfde eigenaar gehad.
Renault Dauphine R1094
|
|
Bouwjaar |
1956
|
Motor |
Billancourt 670; 4 cilinder in lijn
|
Inhoud |
845 cc
|
Boring x slag |
58 x 80 mm
|
Compressieverhouding |
8 : 1
|
Vermogen |
32 pk bij 4.500 omw/min
|
Topsnelheid |
116 km/h
|
LXBXH |
393,7 x 152 x 139 cm
|
Gewicht |
620 kg
|
Wielbasis |
227 cm
|
Productie aantal |
2.150.738
|
Ontwerper |
Robert Barthaud
|