De Mégane Renaultsport 230 F1 Team R26 werd gelanceerd in november 2006 en kende een groot succes. Opdeze basis lanceerde Renaultsport een extreme versie, de Mégane Renaultsport R26.R, ontwikkeld door Renault Sport Technologies.
Technical data
Renault Megane II RS R26.R
|
|
Years |
2008 - 2009
|
Engine |
4 cylinder Turbo in line
|
Displacement |
1.998 cc
|
Bore x Stroke |
82,7 x 93 mm
|
Max. Power |
230 pk at 5.500 rpm
|
Torque |
310 Nm at 3.000 rpm
|
Top speed |
237 km/h
|
Acceleration 0-100 km/h |
6,0 sec
|
Drive |
front wheel
|
Gearbox |
6 gears, manuel
|
Weight |
1.230 kg
|
Wheelbase |
2.625 mm
|
LxWxH |
4.228 x 1.777 x 1.437 mm
|
Renault Sport Technologies heeft de Mégane R26.R visuele verschillen gegeven waaraan de auto op het eerste gezicht is te herkennen. De motorkap van koolstofvezel en de nieuwe rode lichtmetalen velgen van 18 inch zijn de belangrijkste aanwijzingen, samen met een nieuwe achterspoiler, plus R26.R-emblemen en logo's en getint polycarbonaat in plaats van glas, in de achterklep en de zijruiten achter. De auto was verkrijgbaar in zeven kleuren.
Binnenin de R26.R is de sfeer net zo radicaal als buiten. Racestoelen met een koolstofvezelschaal worden geleverd door Sabelt, die ook de zespuntsgordels levert. Dit is de eerste keer dat deze veiligheidsgordels zijn gehomologeerd in een productieauto. Als optie konden conventionele gordels worden gemonteerd. Er is geen achterbank gemonteerd. Het stuurwiel en de versnellingspookhoes zijn uitgevoerd in leer en suède. Een plaquette toont het productienummer voor elk land.
Om de verhouding tussen vermogen en gewicht te verbeteren, volgt de Mégane R26.R een streng dieet, waarbij hij 123 kg verliest in vergelijking met de standaard R26. Dit is bereikt door het verwijderen van:
- Achterbank en veiligheidsgordels
- Passagiersairbag en gordijnairbags (de bestuurdersairbag blijft bestaan)
- Klimaatbeheersing (airconditioning blijft standaard)
- Achterruit sproeien/vegen en verwarmde achterruit
- Mistlampen voor
- Koplampsproeiers
- Radio/CD-speler
- Het grootste deel van de geluidsisolatie
Andere nieuwe elementen zijn:
- koolstofvezel motorkap (bespaart 7,5 kg)
- achterklep en zijruiten achterin van polycarbonaat (bespaart 5,7 kg)
- Sabelt-stoelen met koolstofvezelschaal en aluminium basis (bespaart 25kg)
- Zespuntsgordels
- Achterspoiler
- Optionele rolkooi
- Optionele titanium uitlaat
De ophanging en remmen zijn geoptimaliseerd om het nieuwe, lichtere gewicht optimaal te benutten en maximale prestaties te leveren. Om de best mogelijke tractie te garanderen, behoudt de R26.R het sperdifferentieel van de Mégane Renaultsport 230 F1 Team R26.
Op 23 juni vestigde de Mégane R26.R een nieuw ronderecord voor een productieauto met voorwielaandrijving op het Nürburgring-circuit met een tijd van slechts 8 minuten en 17 seconden. Om dit uitzonderlijke prestatieniveau te herdenken, zijn het circuit en de rondetijd in de achterste zijruiten geëtst.
Unieke kans om één van de 400 geproduceerde homologatiespecials voor de Nürburgring te bemachtigen. De auto is in alle opzichten als nieuw. Gekocht van de eerste eigenaar en sinds 2019 in onze collectie. Uitgevoerd met de optionele titanium uitlaat en rolkooi.