Prachtige originele Peugeot 205 Turbo 16 met minder dan 12.000 km. Homologatie uitvoering van de Groep B rally auto. Maar 200 van gebouwd. 3 eigenaren. Nederlands kenteken en APK. Goed gedocumenteerd.
Om met een rally auto aan het groep B kampioenschap mee te mogen doen, moesten fabrikanten binnen een periode van 12 maanden minimaal 200 identieke exemplaren produceren. Tegen het einde van 1983 had Peugeot de specificaties van de rallyauto klaar en kon daarna langzaamaan gestart worden met de bouw van de 200 pk sterke straatauto's, waarvan het interieur van de tweezitters netjes werd afgewerkt, met beklede en geluidsgeïsoleerde cabines.
Om de voortgang zo gemakkelijk mogelijk te maken, koos Peugeot ervoor om alle wegauto's volgens dezelfde specificaties te maken. Allemaal in dezelfde kleur, en allemaal links gestuurd. De Franse carrosseriespecialist Heuliez produceerde alle constructies. De auto's werden uiteindelijk geassembleerd in een speciale afdeling in de oorspronkelijk Simca-fabriek in Poissy.
In maart 1984 zette Peugeot alle auto's op een rij zodat de FIA-inspecteurs met eigen ogen konden zien dat alle auto's echt bestonden.
Peugeot 205 Turbo 16
|
|
Year |
1984
|
Engine |
XU 8 T, 4 cylinder inline, 16 valves, turbocharged
|
Displacement |
1.775 cc
|
Bore x Stroke |
83 x 82 mm
|
Compression Ratio |
6,5 : 1
|
Max. Power |
200 pk at 6.750 rpm
|
Torque |
255 Nm by 4000 rpm
|
Traction |
four-wheel drive
|
Top speed |
210 km/h
|
LXWXH |
382 x 170 x 133 cm
|
Weight |
1.145 kg
|
Wheelbase |
2.500 mm
|
Numbers Build |
200
|
Designer |
Gérard Welter
|