De L 319 ("319") werd ontwikkeld door Mercedes Benz in de jaren 50. Talloze andere bedrijven waren al op de bestelwagenmarkt gekomen (VW Bus, Hanomag, Faun, Borgward, DKW, enz.), die door de groeiende steden en kortere levertijden steeds belangrijker werden.
In september 1955 presenteerde Mercedes zijn transporter "L 319" en de minibus "O 319" op het autosalon van Frankfurt. De eerste versies hadden een 43 pk diesel- of 65 pk benzinemotor. Later kwam er een 50 PK dieselmotor (OM 621), uiteindelijk zelfs een 55 pk diesel. De benzinemotor werd verhoogd tot 68 pk, aan het einde van de productie in 1966 had de "krachtigste" 319 een indrukwekkende 80 pk.
De L 319 was af fabriek leverbaar in vier verschillende carrosserievarianten. Een gesloten bestel, open laadbak, verlaagde open laadbak en als chassis-cabine. Met een bruto gewicht van 3,6 ton en compacte afmetingen was de nieuwe L 319-serie gewoon ideaal voor ondernemers. En ondanks zijn robuuste ontwerp had de L 319 een hoog laadvermogen van tussen de 1.6 en 1,8 ton, afhankelijk van de uitvoering.
Van Sindelfingen werd de productie van bestelauto's in 1962 overgebracht naar Düsseldorf. Daimler-Benz AG had deze fabriek samen met Auto Union in 1958 overgenomen en Düsseldorf is tot op de dag van vandaag de bedrijfswagenfabriek van het bedrijf gebleven, de thuisbasis van de Mercedes-Benz Sprinter. De derde productielocatie voor de L 319 was Vitoria in Spanje, waar de bestelwagens in de jaren zestig werden geassembleerd met onderdelenkits die door de fabriek in Düsseldorf werden geleverd.
Deze Mercedes L 319 D bus uit 1967 is nieuw geleverd door R.E.V.I. uit St-Denis aan de luchthaven van Marseille. Hij ging naar Spanje in 2007 voor het vervoer van vips bij bierbedrijf Moritz. Het interieur is door professionals omgebouwd tot een bierbus. Voorzien van een op maat gemaakte RVS inrichting met een koelkast en biertap. Er is plaats voor 2 bierfusten. De achterruiten zijn omgebouwd tot klapramen.
Het voertuig is in 2018 volledig gerestaureerd en weer in de originele kleuren gespoten. Alle raamrubbers zijn vervangen behalve het raam van de bestuurder, deze was onmogelijk te vinden. De imperiaal is origineel. De motor is ongeveer 12.000 km geleden volledig herbouwd. Ook de dieselpomp en de remmen zijn gereviseerd.
Het busje is goedgekeurd als een negenzitter en u kunt ermee rijden met een B autorijbewijs. Met up-to-date Spaanse documenten en een historische voertuigregistratie. De auto is ook een ideale basis voor ombouw tot foodtruck, camper of VIP bus.
Mercedes-Benz L319D
|
|
Year |
1967
|
Engine |
OM 621 Diesel 4 cylinder inline
|
Displacement |
1.988 cc
|
Max. Power |
50 pk at 4.000 rpm
|
Top speed |
80 km/h or 50 mph
|
LXWXH |
482 x 208 x 234,5 cm
|
Weight |
2.230 kg
|
Wheelbase |
2.850 mm
|
Numbers Build |
140.000
|