De 220 S cabriolet werd geïntroduceerd in september 1955 op de Frankfurter Auto Show. De eerste cabriolet met een zelfdragende carrosserie rolde in 1956 van de productielijn waar hij grotendeels met de hand werd gemaakt. De coupe en de cabriolet blonken in die tijd al uit door hun zeer luxe uitvoering; daartoe behoorden veel chroom, leder en hout. Mede met het oog op de Amerikaanse markt werd het een auto met veel comfort en een uitstekende wegligging. Versterkingen in het platform compenseren het ontbreken van de vaste stalen kap en torderen wordt daardoor beperkt. Om gewicht te besparen zijn o.a. portierframes uit aluminium vervaardigd.
Tot november 1960 zijn totaal 5371 Ponton coupe’s en cabriolets gebouwd, waarvan 2178 als 220S cabriolet. Door dit relatief geringe aantal, een zeldzaam voorkomende auto.
Na terugkeer uit de USA volgde een grondige restauratie met daarbij een complete remmenrevisie, revisie instrumentenpaneel, revisie Beckers Monza radio, vernieuwen van behuizing om kachelradiateurs, revisie carburateurs en vernieuwen van de sleutels en binnen sloten. De auto staat op nieuwe banden 185 x 70 x 14 incl. reservewiel. De carrosserie is gespoten in DB 355 diamantblauw, waarna als roestpreventie een ML antiroest behandeling is toegepast. De nieuwe geïsoleerde cabrioletkap met binnen hemel, de nieuwe leder zittingen, wandbekleding met vloertapijt en het dashboard van wortelnotenhout, gerestaureerd en in hoogglans afgewerkt, maakt het hoogwaardig interieur compleet.
Mercedes-Benz 220 S Cabriolet
(W180)
|
|
Year |
1957
|
Engine |
6 cylinder inline
|
Displacement |
2.195 cc
|
Bore x Stroke |
80 x 72,8 mm
|
Compression Ratio |
7,6 : 1
|
Max. Power |
100 hp at 4.850 rpm
|
Top speed |
159 km/h or 99 mph
|
LXWXH |
475 x 174 x 156 cm
|
Weight |
1.460 kg or 3.219 lbs
|
Wheelbase |
2.820 mm
|
Numbers Build |
2.178
|
New Price in 1957 |
12.933 euro
|
Designer |
Friedrich Geiger
|
Hebt u belangstelling? Stuur een mail