In 1977 kwam deze coupé variant uit van de een jaar ervoor geïntroduceerde Lancia Gamma berlina. Aldo Brovarone ontwierp onder de vlag van Pininfarina de beide topmodellen, maar ze deelden alleen hun naam, grill, koplampen en richtingaanwijzers. Buiten die onderdelen waren het 2 totaal verschillende auto’s. Wat ze wel weer deelden was het feit dat dit het laatste door Lancia zelf ontworpen model was voordat Fiat er de lakens kwam uitdelen. De Gamma coupé heeft, met name in zij-aanzicht, sterke trekken van de vrijwel gelijktijdig door Pininfarina getekende en gebouwde Ferrari 412.
Er was een unieke, geheel uit aluminium vervaardigde 2,5 liter-boxer ontworpen met bovenliggende nokkenassen (voor de Italiaanse markt was er om fiscale redenen ook een tweeliter-versie). Deze motor was uiterst soepel doordat bij 2000 toeren al 90% van het maximum koppel beschikbaar was en op hoge toeren was hij prachtig in balans. Achttien jaar lang bleef dit de grootste 4-cilinder boxer ooit gebouwd.
Ondanks de sterk verbeterde kwaliteit van de gefacelifte FL werden er van de Gamma Coupé niet meer dan een kleine 6800 stuks verkocht, serie 1 inbegrepen. In zijn laatste productiejaar, we schrijven 1984, liepen er nog slechts 33 van de band in Turijn. Die 6800 stuks waren overigens niet alleen 2.5 liter versies, in Italië was ook een 2.0 liter leverbaar.
Deze zeer zeldzame originele Nederlandse Lancia Gamma Coupe is van augustus 1979 en verkeert in keurig verzorgde staat. De Bruno Mogano metallic lak past schitterend bij het jaren 70 stoffen interieur, het houten Nardi stuur en pookknop. De carrosserie verkeert in een uitzonderlijk goede conditie. De 2.5 boxer motor is in 1988 gereviseerd. Bij de auto zit het originele garantie-/onderhoudsboekje.
Hebt u belangstelling? Stuur een mail