De Fulvia werd geïntroduceerd op de Genève Auto Show van 1963 en was het laatste door Lancia ontworpen en gelanceerde model voor de overname door Fiat in 1969. De laatste versie van de Fulvia was de Sport, die werd ontworpen door Ercole Spada (ook de ontwerper van de Aston Martin DB4 GT Zagato) en gebouwd voor Lancia door Zagato. De Fulvia motoren maakten gebruik van het unieke V-4-ontwerp, met de cilinders onder een kleine hoek en met een enkele cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen.
De Fulvia Sport coupés waren populair in Europese endurance races en behaalde talrijke overwinningen op het continent. De door Zagato gebouwde Sport coupé bereikte de eerste plaats in zijn klasse tijdens de Targa Florio in 1968, 1969 en 1971, een tweede plaats in zijn klasse tijdens de 12 uur van Sebring in 1969 en eerste in zijn klasse bij de 24 uur op Daytona in 1969.
Bij de tweede serie werden de carrosseriedelen gelast aan het monocoque, schermen zijn groter, motorkap scharnierend aan de voorzijde en niet meer aan de rechterkant, achterklepje voor reservewiel ontbreekt. Radiator raster en koplampen bevinden zich in een Peraluman grill. Verchroomde bumpers hebben een rubber rand. Subframe gedeeld met 818.612 Sedan. Latere auto’s hadden optioneel hoofdsteunen en eventueel elektrische ramen.
Van dit chassis 818.650 uit de 2de serie werden er ca. 2.000 van gebouwd. Het is een hele mooie Lancia Fulvia 1300 Zagato met een prachtig gerestaureerde carrosserie en interieur. De auto werd voor het eerst ingeschreven in Nederland op 14 augustus 1973. De Fulvia Zagato is gerestaureerd in de stijl van de Competizione modellen. De Fulvia kreeg Daytona (winnende prototype in 1968) koplampen, 4 extra verstralers, uitgeklopte wielkasten, speciale aluminium brandstoftank, sportonderstel en mooie 14 inch Campagnolo wielen. De bumpers werden verwijderd. Onder de motorkap werden Weber-carburateurs gemonteerd i.p.v. de standaard Solex-carburateurs. De carrosserie is gespoten in hemelsblauw, net als de auto's van de Jolly Club uit de Targa Florio. Het interieur is voorzien van een sportstuur, lagere gemonteerde stoelen en afgewerkt met mooi zwart leder met oranje stiksels wat weer terug komt in de striping op de auto. In het dashboardkastje is uit het zicht een moderne radio/CD-speler gemonteerd. Deze Fulvia is voorzien van elektrische ramen. De auto heeft nog het originele Nederlandse kenteken.
Technical data
Lancia Fulvia Sport Zagato 1.3S Series 2
|
|
Year |
1971
|
Engine |
V 4
|
Displacement |
1.298 cc
|
Bore x Stroke |
77 x 69,7 mm or 3.03 x 2,74 in
|
Compression Ratio |
9,5 : 1
|
Fuel feed |
Weber Carburettors
|
Max. Power |
90 bhp at 6.000 rpm
|
Torque |
114 Nm at 5.000 rpm
|
Top speed |
112 mph or 180 km/h
|
Weight |
2.116 lbs or 960 kg
|
Wheelbase |
91,7 in or 233 cm
|
LxWxH or LxBxH |
163 x 61,8 x 50,4 in or 414 x 157 x 128 cm
|
Designer |
Ercole Spada
|
Production numbers Lancia Fulvia Sport Series 2 |
2.000
|
Price in 1971 |
2.350.000 Lire or 13.900 DM
|