DKW F89L Schnellaster (Grossraum Pritsche)
F89L

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was Duitsland een grote puinhoop. De Auto Union fabrieken in Zwickau werden VEB's (bedrijven van het volk). Tegelijkertijd was in Ingolstadt in de US-zone een reparatie- en onderdelencentrum ontstaan voor de bezitters van Auto-Union voertuigen in het westelijke gebied van Duitsland. In 1949 werd dit bedrijf het begin van een nieuwe onderneming, Auto Union GmbH. De nieuwe onderneming begon met onderdelen, RT 125 motorfietsen en Schnellaster bestelwagens te produceren. Omdat er na de oorlog behoefte was aan transportmiddelen ontwikkelde en bouwde DKW niet eerst een personenwagen maar een bestelwagen. Er was een beperkt budget waardoor de inbreng van designers beperkt bleef.

F89L

Met een laadvermogen van 750 kg en een "adembenemend" snelheid van 70 km/h liep de DKW voor op de concurrentie, vandaar de naam Schnellaster. De DKW Schnellaster was in vele versies op de markt beschikbaar vóór de uiteindelijk succesvoller VW Transporter (Bulli). Vergeleken met moderne bestelwagens heeft de DKW Schnellaster veel overeenkomsten. De motor ligt voorin i.c.m. voorwielaandrijving, motorkap loopt schuin af en de voorruit heeft maar één ruitenwisserwisser. Alleen zie tegenwoordig geen "suicide doors" en een doorlopende bank meer.

F89L

DKW kan niet concurreren met de VW Transporter en daarom zijn er maar 3.727 Schnellasters geproduceerd. Daarvan zijn er niet veel meer van over.

F89L

Net als de andere Schellasters gebruikte de Grossraum Pritsche (type 1924) een nogal onconventionele twee-cilinder, 2-takt motor. Ondanks de inhoud van 700cc en een enkele Solex carburateur kwam het vermogen uit op 23 pk. In 1951 was de F89L alleen leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met 3 versnellingen vooruit en een volledig onafhankelijke ophanging aan de voorzijde en achterzijde. Aan de voorkant, werd een dwarse gemonteerde bladveer gebruikt. Stoppen deed je met hydraulische trommelremmen op al de vier wielen.

F89L

Deze DKW F89L is nieuw afgeleverd aan Heinrich Göbel in Neu Isenburg am Main. Heinrich Göbel en diens vrouw Hildegard begon in 1924 een reparatiewerkplaats voor motorfietsen. Twaalf jaar later, begon de nog steeds bestaande samenwerking met Mercedes-Benz. De Schnellaster is in 2005 volledig gerestaureerd door een professionele bedrijf in de omgeving van Stuttgart.

F89L
F89L
F89L
F89L

Technical data

DKW F89L Schnellaster Großraumpritsche
Year
1951
Engine
2 cylinder 2 stroke
Transmission
Manuel, 3-speed
Displacement
700 cc
Max. Power
23 pk
LXWXH
445,5 x 188,6 x 190 cm
Weight
1.079 kg
Payload
750 kg
Wheelbase
3.000 mm
Numbers Build Großraumpritsche
4.679
New Price in 1951
DM 6.290
F89L
F89L
© Kucarfa B.V.