De Citroën ID Break is een fantastisch mooie en ruime bestelversie die technisch gezien tussen de DS en de ID in zit. Deze categorie heet de IDF-modellenserie. De eerste motor, versnellingsbak e.d. waren van de ID en de hydraulische bekrachtiging weer van de DS. Later kon de Break ook met de halfautomatische versnellingsbak van de DS worden geleverd. Ook de motoren evolueerden mee tot en met de 2347cc-motor. Uiteraard werd het chassis op diverse punten verstevigd evenals de achterste draagarmen. De extra lengte zat niet in de wielbasis, die bleef gelijk, maar in de overhang achter de achterwielen. De Break kende vele varianten. De Break Luxe, Confort, Familiale Luxe, Familiale Confort, Commerciale (Luxe) en Ambulance (Confort). Afhankelijk van de uitvoering hebben ze voorstoelen of voorbank, klapstoeltjes of extra achterbank.
Dit is een unieke in ongerestaureerde Citroën ID 20 F uit 1971 in Albatros beige. Hij staat nog in zijn eerste lak en is roestvrij. Deze break is 22 jaar geleden uit Frankrijk gekomen en sindsdien van de zelfde eigenaar geweest. Er werd alleen bij mooi weer mee gereden en het onderhoud werd zorgvuldig gedaan. Kortom nog steeds een unieke originele break die ook fantastisch rijdt. Bijzonder aan de Familiale is het bankje op de derde zitrij, waardoor je er gemakkelijk met z'n zevenen in past. Leuk zijn ook de originele accessoires als de imperiaal en de Le Rapide trekhaak.
Technical data
Citroën ID 20 Familiale
|
|
Year |
1971
|
Engine |
4 cylinder in line
|
Displacement |
1.985 cc
|
Traction |
front-wheel drive
|
Gearbox |
4-speed manuel
|
Max. Power |
91 hp at 5.900 rpm
|
Torque |
141 Nm
|
Top speed |
155 km/h
|
Weight |
1.345 kg
|
Wheelbase |
312,5 cm
|
LXBXH |
490 x 179 x 157,5 cm
|
Color |
Albatros beige
|
Design |
Flaminio Bertoni
|
Production numbers (1971) |
84.341
|