De 2CV was de Franse auto voor het volk. De lelijke eend werd ontworpen in de jaren 30, vóór de Tweede Wereldoorlog. Het Franse bedrijf Citroën besefte dat er een dringende behoefte was aan een goedkope en betrouwbare auto. De eisen waren eenvoudige: de auto moest ruimte bieden aan 4 volwassenen, hij moest goed presteren op slechte wegen (een mandje met eitjes vervoeren zonder ze te breken) en hij moest een goede actieradius hebben.
Al deze eisen werden, onder leiding van een voormalige vliegtuigbouwer, door
een team van ingenieurs verwerkt tot een auto. De 2CV werd ontworpen in
op een unieke wijze- heel anders dan elke andere auto uit die tijd. De
gebruikte technologie was zijn tijd ver vooruit. Zelfs vandaag de dag
vindt je ingenieuze details terug in moderne auto's.
De 2CV werd het eerst geïntroduceerd aan het publiek in 1938. Vanwege WWII begon de productie in 1948. Aangezien de auto een succes was werd de 2CV meer dan 40 jaar geproduceerd. Het ontwerp heeft in al die jaren slechts een paar kleine wijzigingen ondergaan. Alleen de technische onderdelen zoals motor, transmissie en rem-systeem werden bijgewerkt. De carrosserie met zijn unieke vorm bleef onveranderd.
Na de Tweede Wereldoorlog konden niet veel mensen zich een grote en dure auto veroorloven. Daarom werd de 2CV zeer populair in heel Europa. In de jaren 60 en 70 werd de 2CV populair bij studenten en hippies. Dit veranderde in de jaren 80, de 2CV werd gezien als een goedkoop tweede auto of gewoon een leuke auto voor erbij. Vandaag de dag wordt de 2CV gezien als een klassieke auto en bewaard als een gewilde en geliefde auto voor verzamelaars.
Deze 2CV is een AZ. De AZ was de opvolger van de A en had een 425 cc motorinhoud, 12pk, ventilator met 6 schoepen, 6.2:1 compressie, top van 80 km/uur en een centrifugaal koppeling. Ook elektrisch werden een aantal verbeteringen op de AZ doorgevoerd. De AZ heeft nu 2 achterlichten met 1 geïntegreerd remlicht. Tevens knipperlichten op de C stijl die als waarschuwingslichten kunnen dienen. Hiervoor is er een plaatje aan het dashboard gemonteerd met de richtingaanwijzer en de parkeerlicht schakelaar daarop. Elektrisch: de accu zit niet langer verankerd met een U-profiel, maar met een V-profiel met twee veerbouten. Versnelling: de prise as krijgt 8 tandjes. Dashboard: de handrem hefboom krijgt een diameter van 13mm i.p.v. 12mm.
De eend speelde vaak een hoofdrol in de film. Denk bijvoorbeeld aan de James Bond film "For Your Eyes Only" met de eend achtervolgd door een Peugeot 504. In de onderstaande video zie je een fragment uit de film "La bride sur le cou". Brigitte Bardot laat zien dat richtingaanwijzers op een eend in Parijs totaal overbodig zijn. Die zaten er oorspronkelijk niet op.
Deze prachtige originele 2CV AZ is gebouwd in 1959 verkeert in een zeer goede staat. De
auto is in 2010 geimporteerd naar Nederland. De auto heeft een Nederlandse registratie, is vrijgesteld van de APK en is gemakkelijk te registreren in elk EU-land. U hoeft geen import belastingen meer te betalen en wij kunnen helpen met het vervoer. Deze auto staat niet in onze showroom en kan alleen bekeken worden op afspraak.
Citroën 2CV AZ type A53
|
|
Bouwjaar |
1959
|
Motor |
2 cilinder boxer
|
Inhoud |
425 cc
|
Boring x slag |
66 x 62 mm
|
Compressieverhouding |
6,2 : 1
|
Vermogen |
12 pk bij 3.500 omw/min
|
Topsnelheid |
80 km/h
|
LXBXH |
377,8 x 148 x 160 cm
|
Gewicht |
556 kg
|
Wielbasis |
237 cm
|
Productie aantal |
3.872.583
|
Ontwerper |
Flaminio Bertoni
|