Op verzoek van een paar veeleisende klanten besloot Carlo Abarth dat er een ABARTH GT voor dagelijks gebruik moest worden gebouwd. In 1961 werd de "MONOMILLE" geboren: MONO betekend: één nokkenas; MILLE geeft de klasse aan: tot 1000 cc.
De briljante GT met een handgemaakte carrosserie uit aluminium was gebaseerd op het platform van de Fiat 600 D! Afhankelijk van de transmissie en eindoverbrenging was een snelheid van 170 km/h - 180 km/h mogelijk. Dit met een sportief interieur en een adembenemende carrosserie maakte dit een blikvanger van de vroege jaren zestig.
De nieuwe Monomille werd in September onthuld door Carlo Abarth op de 1961 Frankfurt Motor Show. De ronde kleine carrosserie werd intern ontworpen in Abarth Corso Marche fabriek in Turijn en gebouwd om de hoek bij hun vaste carrosseriebouwer Beccaris.
Het idee was om een high-performance kleine Coupe te produceren dat was gericht, niet op klanten die ermee wilden racen maar op een bredere publiek. In de tests van de "MONOMILLE" werd de auto omschreven als een eerbetoon aan Carlo Abarth, zo werd deze auto destijds geprezen. Was hij alleen maar niet zo duur geweest!!! De spot van de internationale pers dat de Abarth GT een "poor man's Ferrari" was kwam eindelijk tot een einde: de sensationele MONO1000 zette nieuwe normen voor straat GT’s van de toekomst.
Het dagelijks rijden in een Monomille was voor mensen die geen moeite hadden met het trekken van veel aandacht. De kleine GT was 33% duurder dan een Porsche 1600-C en voor dezelfde prijs kon je bijna 5 kevers kopen!
Er zijn minder dan 50 "MONOMILLE’s" gebouwd van 1961 tot 1965. Sommige deskundigen zeggen dat het niet meer dan 25 zijn geweest. Wanneer heb jij voor het laatst een Monomille gezien?
Er zijn twee versies van de "MONOMILLE": de "MONOMILLE SCORPIONE", versie 1961-1962, gebouwd door Beccaris en de "MONOMILLE GT", versie 1963-1965, gebouwd door Sibona & Basano
De Monomille Scorpione was de vroege versie met de ronde achterzijde en koplampen zonder afdekkappen. Onze Abarth is een auto die is gebouwd met de koplampen onder plexiglas kappen van de BIALBERO. Auto's werden geleverd aan klanten met of zonder bumpers. Alle auto’s zijn uitgerust met drie meters met een 12 cm diameter - hetzelfde als in de Record Monza. Motor: 60 pk uit 982 cc, zeer vaak de AH-motor, maar niet een must! Vier Girling remmen en Borrani stalen wielen van 4,5 x 13 inch met ovale- niet ronde - gaten. Campagnolo wielen 4,5 x 13 met zes gaten - niet acht - werden verkocht als een extra. De radiator van de MONOMILLE SCORPIONE werd geplaatst in de achterkant van de auto. Latere versies, hadden een radiator in de neus. Onze MM heeft beide voor een betere koeling. De ventilatie klep in de motorkap was een optie.
Abarth Monomille Scorpione
|
|
Bouwjaar |
1961 - 1965
|
Motor |
4 cilinder in lijn
|
Inhoud |
982 cc
|
Boring x Slag |
62 x 74 mm
|
Compressie |
9,8 : 1
|
Max. Vermogen |
60 pk bij 6.000 omw/min
|
Topsnelheid |
170 - 180 km/h
|
LXWXH |
348 x 141 x 116,5 cm
|
Gewicht |
560 kg
|
Wielbasis |
200 cm
|
Prijs |
19.800 DM in 1964
|
Ontwerp |
Abarth Corso Marche
|
Productie aantal 1961-1965 |
minder dan 50
|
Na vele jaren stil te hebben gestaan is de Abarth weer spring levend. We zijn begonnen met het schoonmaken en afstellen van de bougies. Daarna de poelie van de krukas voorzichtig gedraaid om zuigers en veren niet te beschadigen. Vele malen handmatig gedraaid. Na het onderhoud aan de Fiat (100D000) motor met een Weber 28/36 carburateur loopt hij weer. We hebben de benzinetank schoongemaakt en een nieuwe benzinepomp, slangen en filters gemonteerd. Alle elektrische onderdelen werken weer. We hebben een nieuwe accu en spanningsregelaar geplaatst. Het koelsysteem is schoongemaakt en nieuwe pijpen onder de auto gemonteerd.. De voorste wielnaven zijn vervangen. Remsysteem volledig gereviseerd. Tijdens de werkzaamheden vonden we achterop de toerenteller de datum 28-11-1961 geschreven samen met de initialen van de monteur. De carrosserie is niet gerestaureerd maar verkeerd in een goede staat.
De auto wordt geleverd met een Nederlands kenteken.