Simca 8 Sport

Simca (Société Industrielle de Méchanique et de Carrosserie Automobile) is ooit begonnen als assemblage bedrijf voor Fiat. De Simca 8 Cabriolet is eigenlijk een Farina met een andere gril. Battista ‘Pinin’Farina, toen nog werkzaam in het familiebedrijf ' les Stabilimenti Farina' had deze cabriolet ontworpen op basis van de Fiat 1100 S, een auto met hetzelfde onderstel als de Simca 8. Het ontwerp werd o.a. gebruikt voor Cisitalia en de Fiat 1100 Spider.

Cisitalia 202 Cabriolet (Photo Credit: sportcardigest) Ferrari 166 Inter Stabilimenti Farina (Photo Credit: Autoblog)

Ook de carrosserie van de Ferrari 166 Inter Cabriolet werd geleverd door Stabilimenti Farina. Ten opzichte van de Italaanse merken is de waarde van de Simca 8 Sport tot nu toe achtergebleven.

Op basis van de cabriolet ontstond de Coupé in 1949. Simca start een campagne om een Franse toeleverancier te zoeken en vind die in de persoon van Jean Daninos, directeur van Facel. Farina verleent een licentie om een productielijn te installeren in de fabriek van Facel in Colombes, in de periferie van Parijs. De aluminium delen worden geperst in de fabrieken van Amboise en het afbouwen (spuiten en bekleden) wordt gedaan in de fabriek in Dreux.

Geschiedenis

In 1950 t/m 1952 nam de Simca 8 Sport deel aan de Rallye van Monte Carlo met o.a. bekende Formule 1 coureurs als Maurice Trintignant en Jean Behra.

Rallye Monte Carlo 1950 Simca 8 Sport (Photo Credit: unblog.fr) Rallye Monte Carlo 1950 Simca 8 Sport (Photo Credit: unblog.fr)

1950 Scaron - Pascal nr 221; 4e en Angelvin - Chaboud nr 222; 5e

Rallye Monte Carlo 1951 Simca 8 Sport (Photo Credit: unblog.fr) Rallye Monte Carlo 1951 Simca 8 Sport (Photo Credit: unblog.fr)

1951 Scaron - Pascal nr 154; 16e
1951 Laudy - Mezerette nr 291; 34e
1951 Richard Ducros - Jaumes nr 275; 35e
1951 Lesurque - Trintignant nr 335; 48e
1951 Collange - Huguet nr 337; 49e
1951 Michel - De Contaut Biron nr 315; 58e
1951 Preynat- Genet nr 271; 85e
1951 Celerier Ferrari - Tellier nr 164; 117e
1951 Mmes Simon - Gordine nr 103; 130e
1951 Quilin - Behra nr 176; 154e
1951 Polensky - Woerner nr 85; 161e
1951 Costa - Orsetti nr 108; 177e

Rallye Monte Carlo 1952 Simca 8 Sport Rallye Monte Carlo 1952 Simca 8 Sport (Photo Credit: unblog.fr)

1952 Angelvin et Madame nr 293; 3e
1952 Collange - Estager nr 323; 48e
1952 Kesavaara - Siostrom nr 188; 78e
1952 Meyrat - Colombel nr 30; 145e

De aangeboden Simca 8 Sport met aluminium carrosserie (deuren, dak, motorkap en kofferdeksel van staal) is van oktober 1951. Dit betekent dat de auto o.a. een gewijzigde gril heeft, een ander dashboard en andere achterlichten. In de jaren 90 is de Simca door een boer uit Winterswijk als restauratie object geïmporteerd uit Californië. In 1997 is de auto gekocht door de heer H.S. die de auto heeft gerestaureerd. In november 1998 is de restauratie gereed. Datzelfde jaar staat de auto in het blad “Automobiel Klassiek”. In maart 1999 staat de auto te koop in een advertentie. In mei staat de auto op de Classic AutoRAI op de stand van de Simca Automobiel Club Nederland. In juni 1999 verschijnt de auto in het Duitse blad “OldtimerPraxis”. In dit artikel staan foto’s van de auto voor de restauratie.

Simca 8 Sport na de eerste restauratie

In november wordt de 8 Sport gekocht door een bekende Nederlandse verzamelaar van Franse klassiekers. In 2001 verschijnt de Simca 8 Sport in het blad “Autoweek”. Uit het artikel blijkt dat de eigenaar niet geheel tevreden is over de restauratie. De vorige eigenaar heeft niet alles hersteld met originele onderdelen. Daarom besluit de verzamelaar in oktober 2002 deze Simca te ruilen tegen een volledig gerestaureerde zwarte Simca 8 Sport (eerder dit jaar door ons verkocht).

De nieuwe eigenaar heeft dus al enige ervaring met de restauratie van een 8 Sport. Voor deze auto gaat hij op zoek naar de ontbrekende onderdelen en bouwt de auto weer helemaal opnieuw op. Zo vindt hij een set originele wieldoppen, waarvan de rechtse van de linkse verschillen. De gril is niet meer te krijgen en wordt zelf gemaakt. Veel oog voor detail blijkt uit de zelf gemaakte wielsleutel voor de centrale moer.

Aangezien de eigenaar op zoek is naar een nieuw project kunnen wij nu deze prachtige Simca Huit Coupe te koop aanbieden. De auto wordt geleverd met een uitgebreide documentatie en foto’s van de restauratie.

Technische gegevens

Simca 8 Sport
Bouwjaar
1950
Motor
4 cilinder in lijn
Inhoud
1.229 cc
Boring x slag
72 x 75 mm
Vermogen
50 pk bij 4.800 omw/min
Topsnelheid
122 km/h
LXBXH
410 x 155 x 130 cm
Gewicht
890 kg
Wielbasis
242 cm
Nieuwprijs
ca. 7.000 euro in 1950
Ontwerper
Jean Daninos
Productie aantal 1948-1954 van de 8 en 9 Sport
4.822
© Kucarfa B.V.