In 1963 begon ENMASA met de productie van de L-319D bestelwagen in Sant Andreu (Barcelona), die uiteindelijk werd beschouwd als het eerste Mercedes-Benz "made in Spain" bedrijfsauto. In Spanje bleef dit model tot 1971 in productie en samen met de OM636 motor was het voor Mercedes-Benz het startpunt om zich als merk in Spanje te vestigen.
In september 1955 presenteerde Mercedes zijn transporter "L 319" en de minibus "O 319" op het autosalon van Frankfurt. De eerste versies hadden een 43 pk diesel- of 65 pk benzinemotor. Later kwam er een 50 PK dieselmotor (OM 621), uiteindelijk zelfs een 55 pk diesel. De benzinemotor werd verhoogd tot 68 pk, aan het einde van de productie had de "krachtigste" 319 een indrukwekkende 80 pk.
De L 319 was af fabriek leverbaar in vier verschillende carrosserievarianten. Een gesloten bestel, open laadbak, verlaagde open laadbak en als chassis-cabine. Met een bruto gewicht van 3,6 ton en compacte afmetingen was de nieuwe L 319-serie gewoon ideaal voor ondernemers. En ondanks zijn robuuste ontwerp had de L 319 een hoog laadvermogen van tussen de 1.6 en 1,8 ton, afhankelijk van de uitvoering.
Van Sindelfingen werd de productie van bestelauto's in 1962 overgebracht naar Düsseldorf. Daimler-Benz AG had deze fabriek samen met Auto Union in 1958 overgenomen en Düsseldorf is tot op de dag van vandaag de bedrijfswagenfabriek van het bedrijf gebleven, de thuisbasis van de Mercedes-Benz Sprinter. De derde productielocatie voor de L 319 was Vitoria in Spanje, waar de bestelwagens in de jaren zestig werden geassembleerd met onderdelenkits die door de fabriek in Düsseldorf werden geleverd.
Deze L319 met diesel motor is in 1963 geproduceerd in Spanje. Hij werd in 2021 door de huidige eigenaar geïmporteerd naar Nederland. De auto heeft een Nederlands kenteken.
Mercedes-Benz L319D
|
|
Year |
1963
|
Engine |
OM 621 Diesel 4 cylinder inline
|
Displacement |
1.988 cc
|
Max. Power |
50 pk at 4.000 rpm
|
Top speed |
80 km/h or 50 mph
|
Weight |
2.240 kg
|
Wheelbase |
2.850 mm
|
Numbers Build |
140.000
|