De 220 S cabriolet werd geïntroduceerd in september 1955 op de Frankfurter Auto Show. De eerste cabriolet met een zelfdragende carrosserie rolde in 1956 van de productielijn waar hij grotendeels met de hand werd gemaakt. De coupe en de cabriolet blonken in die tijd al uit door hun zeer luxe uitvoering; daartoe behoorden veel chroom, leder en hout. Mede met het oog op de Amerikaanse markt werd het een auto met veel comfort en een uitstekende wegligging. Versterkingen in het platform compenseren het ontbreken van de vaste stalen kap en torderen wordt daardoor beperkt. Om gewicht te besparen zijn o.a. portierframes uit aluminium vervaardigd.
Tot november 1960 zijn totaal 5371 Ponton coupe’s en cabriolets gebouwd, waarvan 2178 als 220S cabriolet. Door dit relatief geringe aantal, een zeldzaam voorkomende auto.
Deze Mercedes-Benz 220S Cabriolet is gemaakt in 1959 en vervolgens geëxporteerd naar de oostkust van Amerika. De 220S kwam begin 1990 naar Engeland en is vervolgens gerestaureerd. De restauratie werd in 1992 afgerond. Met de rode carrosserie en bijpassende rode lederen interieur is dit een prachtige gelegenheid om een zeldzame en zeer gewilde soft-top Mercedes-Benz cabriolet te verwerven.
Mercedes-Benz 220 S Cabriolet
(W180)
|
|
Year |
1959
|
Engine |
6 cylinder inline
|
Displacement |
2.195 cc
|
Bore x Stroke |
80 x 72,8 mm
|
Compression Ratio |
7,6 : 1
|
Max. Power |
100 hp at 4.850 rpm
|
Top speed |
159 km/h or 99 mph
|
LXWXH |
475 x 174 x 156 cm
|
Weight |
1.460 kg or 3.219 lbs
|
Wheelbase |
2.820 mm
|
Numbers Build |
2.178
|
New Price in 1957 |
12.933 euro
|
Designer |
Friedrich Geiger
|