Multipla
Fiat 600 Multipla
Multipla

Na de Tweede Wereldoorlog was er in Italië een groeiende vraag naar praktische maar toch betaalbaar vervoer. In 1956 toen de Multipla werd geïntroduceerd was de Fiat 600 was al een bestseller, maar het nieuwe model vond al snel een eigen trouwe aanhang.

Multipla

Het ontwerp van de beroemde Fiat-constructeur Dante Giacosa is stilistisch misschien niet zijn meesterwerk, maar is wel geniaal van opzet. Hoe krijg je anders zes personen in zo'n klein wagentje? Door de passagiersruimte over de voorwielen door te laten lopen en de motor naar achteren te verplaatsen, heeft hij één van de eerste succesvolle MPV’s gemaakt met zes zitplaatsen in een auto van 3,53 bij 1,45 meter!

Multipla

Drie versies van de Mulitpla waren beschikbaar, met inbegrip van een 4/5-zits met bankjes die platgelegd konden worden om er een bed van te maken. De 6-zits had een bankje van de voorzijde en vier individuele stoelen die volledig ingeklapt een vlakke vloer opleverde. Tot slot was er een taxi versie met één stoel voorin en een bagage platform, aparte opklapbare zitplaatsen in het midden en een bank achterin.

Multipla

Verschillen ten opzichte van de standaard 600 sedan waren, naast de carrosserie, wishbone voorwielophanging (van de 1100), andere overbrengingsverhoudingen, stuurinrichting, iets grotere brandstoftank en interieurlampen.

Multipla

De 600 Multipla werd uiteindelijk vervangen door de Fiat 850 Familiare.

Multipla

Deze 1957-er Fiat 600 Multipla is een gerestaureerde exemplaar die rechtstreeks uit Italië werd geïmporteerd. De carrosserie is helemaal origineel, ongeval vrij en geen corrosie. De carrosserie en het interieur heeft nog alle originele onderdelen, met inbegrip van verlichtingsapparatuur, glas, bumpers, lijsten, chroom, instrumenten, stuurwiel en stoelen. De Multipla is ooit overgespoten in een fabriekskleur en de lak verkeert nog in een uitstekende staat. Deze auto is voorzien van de vaste zitbank aan de voorzijde en 4 neerklapbare zetels. Bij de auto zit een originele imperiaal. In Italië is hij altijd in het bezit geweest van één familie en heeft nog steeds de oorspronkelijke (100.008) 633 cc met bovenliggende kleppen, 4 cilinder in lijn motor.

Multipla
Bekijk de video:
Bekijk de video:

U kunt zich abonneren op ons video kanaal:

Multipla

Technical data

Fiat 600 Multipla (100.008)
Year
1957
Engine
4 cylinder in line
Displacement
633 cc
Bore x Stroke
60 x 56 mm
Fuel feed
Weber 22IM Carburettor
Gearbox
4-speed manuel
Max. Power
22 pk or 22 bhp at 4.600 rpm
Torque
39 Nm at 2.400 rpm
Top speed
90 km/h
Weight
1576 lb or 715 kg
Wheelbase
78,75 in or 200 cm
LxWxH or LxBxH
139,2 x 57,1 x 62,2 in or 353,5 x 145 x 158 cm
Designer
Dante Giacosa
Production numbers Fiat 600 Multipla 1957
261.956
Multipla
Multipla
Multipla
Multipla
Multipla
Multipla
contact whatsappbtn © Kucarfa B.V.